A Watermelon idea

21.06.19

Zoals je wellicht weet werkt Lefhebbers met zeer uiteenlopende opdrachtgevers aan allerhande mooie opdrachten. Hierdoor leren wij tijdens ons onderzoek dan ook dagelijks nieuw vakjargon bij.

Heel soms leren wij weer een parel van een term en deze week was dat; A Watermelon idea. Iemand aan tafel oppert iets wat wordt onthaald als een waanzinnig goed idee (groen van buiten), echter blijft er na de eerste kritische (of logische) wedervraag niets meer van over (rood vanbinnen).

Wat wij steeds vaker ontvangen van nieuwe klanten is een zogenaamd merkhart of brand positioning document. Met als uitgangspunt het vinden van de gemeenschappelijke drijvers, pijlers of zelfs DNA. Een begrijpelijke en vaak noodzakelijke eerste stap alvorens te praten over een huisstijl of website.

Dit document wordt in de regel opgesteld na een hei-sessie of twee, company brainstorm of door het inhuren van een vaak prijzig extern bureau dat belooft het bedrijf te voorzien van richting en economisch succes.

Het resultaat daarentegen brengt helaas niet altijd de antwoorden waarnaar op zoek was. Sociaal wenselijke antwoorden tijdens een team-sessie zijn meer dan eens de doodsteek in de zoektocht naar de essentie. Het gaat volgens ons om het individuele antwoord. Organisatie breed van secretaresse tot CEO.

Nu gaan wij zeker niet claimen dat geld uitgeven aan een dergelijk document een zinloze exercitie is, maar laten wij alsjeblieft met elkaar afspreken dat wij verder gaan kijken dan de de generieke dooddoener ‘wij staan voor positiviteit, gedrevenheid en kwaliteit’. Want, wie niet.

Benieuwd hoe wij tot de essentie komen en dit omzetten tot een pakkend visueel en communicatief concept? Neem dan contact met ons op.