De definitie van resultaat

Het winnen van een gouden medaille, behalen van je target en het hebben van een nieuwe brand identity. Allemaal vormen van een positief resultaat. Volbrengen van een missie, een taak. Op het oog een positieve noot maar, hoe houden wij dit succes vast? Moeten wij dan opnieuw tijd en geld investeren? Een pitch uitzetten en het wiel opnieuw laten uitvinden? In de wereld van creatie lijkt het ‘u vraagt wij draaien principe’ een alsmaar groter wordend probleem. Althans, een probleem wanneer wij niet praten over het op zichzelf staande resultaat maar over rendement.

Het zogenaamde return on investment (ROI).

De grote bureau’s moeten hun overhead dekken en zijn niet meer in staat een opdracht te weigeren, terwijl onderin de markt de ‘voor 50 dollar 50 designs’ sites elkaar de Google Adwords tent uitvechten. Dit gaat ten koste van de creatieve output. Links- of rechtsom. Wanneer spreken wij met elkaar over een succesvolle samenwerking? Met deze vraag eindigen wij onze vragenlijst en starten wij het onderzoek naar de wens, vraag en het DNA van de opdrachtgever. Op zoek naar het gezamenlijke doel op de lange termijn, organisatiebreed.

Neem de tijd. Ben dankbaar voor de vraag maar blijf kritisch en eerlijk. Ook naar je eigen werk en het daadwerkelijke resultaat.