These are our Frequently Asked Questions

Verdeeld onder twee categorieën delen wij hieronder de meest gestelde vragen aan Lefhebbers. Het kan zijn uw vraag er niet tussen staat. Dan verwijzen wij graag naar de zoekfunctie die alle content van de hele website scant of het vertrouwde contactformulier . Wij proberen altijd zo snel als mogelijk met een passend antwoord te reageren.

Heeft u een vraag over een van onze producten of diensten?
Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?
Een huisstijl is een breed begrip. Dit kan variëren van enkel een logo met visitekaart en briefpaper. Tot envelop, with compliments card, brochure, presentatie sjabloon, bannerset, raamsticker, vlag en ga zo maar door. Het is dan ook lastig hier een ronde of vaste prijs voor op te stellen. Ook het eventuele drukwerk kan van invloed zijn op de kosten van de huisstijl ontwikkeling. Denk aan een bepaalde druktechniek of speciaal papier. Vaak stellen wij met de klant een must have en wanna have lijst op. Zo bespreken we samen  met de klant wat op dat moment de juiste investering is en wat mogelijk om lange termijn interessant wordt.
Contact
Wat kosten het ontwerpen en laten bouwen van een website?
Deze begroting kan enorm verschillen. Wenst de klant een tijdelijke campagne pagina of een website voor de aankomende jaren. Is er al een huisstijl waar de website op gebaseerd moet worden. Welke functionaliteiten moeten de website allemaal hebben. Wordt de website in meerdere talen opgeleverd. Hoeveel pagina’s moeten er ontworpen worden. Moeten er foto’s worden gemaakt. Moet er een manifest herschreven worden. En zo zijn er nog tal van vragen die wij bij een introductiemeeting zullen stellen. Op deze manier managen wij verwachtingen en bespreken vooraf alle wensen en eisen om tot een passende offerte te komen.
Contact
Wat kost een logo?
Wat kost het ontwerpen van een logo is een vraag die wij vaak mogen ontvangen. Je zou verwachten dat wij hier dan ook een sluitend antwoord voor hebben maar helaas, niets is minder waar. Om dit te verduidelijken schetsen wij twee scenario’s. Klant heeft een app laten ontwikkelen en voor het icoon op de telefoon moet nog een logo worden ontworpen. De app zelf kent al een stijl en vorm waardoor het doortekenen tot een logo relatief snel kan gaan. Wel zullen wij kijken naar het totale plaatje om ervoor te zorgen dat de uniformiteit behouden blijft. Stel de klant wil zijn familiebedrijf gaan vernieuwen en daar hoort o.a. een logo bij, is de vraag al een stuk voller. Het logo zal ook worden toegepast op de huisstijl, de website, kantoor aankleding etc. Doordat het logo ontwerp een verhaal moet dragen en op verschillende uitingen zal komen te staan is een goed vooronderzoek en ontwerp proces van belang. Daarmee meer uren en dus een hogere prijs.
Contact
Hoelang duurt het om een logo te ontwerpen?
Het ontwerpen van een logo kan in sommige gevallen erg vlot gaan. Wanneer de klant goed voor ogen heeft wat hij of zij ermee wilt bereiken, voor wie het bedoeld is en er al visuele voorkeuren zijn in stijl en vorm. Echter blijkt het in de praktijk nuttig een gedegen vooronderzoek te doen om een logo te ontwerpen die niet alleen past bij de klant en het verhaal maar ook met de tijd zal meegroeien. Hierdoor wordt de investering zowel financieel als creatief duurzaam. De gemiddelde doorlooptijd van een logo ontwerp is twee tot vier weken. Dat is inclusief presentie –en revisiemomenten. In veel gevallen wordt er na het logo ontwerp wel verzocht om het logo toe te passen op een visitekaart en briefpapier.
Contact
Wat is jullie uurtarief?
Lefhebbers hanteert per type dienstverlening een eigen uurtarief. Hierin maken wij onderscheid tussen creatie, consultancy en development. Zijn wij met een klant een samenwerking aangegaan voor een langere tijd, bieden wij ook een zogenaamd strippenkaart model aan. In het kort staat dat voor het inkopen van een x-aantal uren tegen een gunstiger tarief. Denk hierbij aan maandelijks terugkerend werk zoals een nieuwsbrief of aanpassingen van een brochure of website. Op deze manier zijn beide partijen verzekerd van korte lijnen, een stukje werkzekerheid en heldere onderlinge afspraken.
Contact
Hoelang duurt het om een website ontwikkelen?
Afhankelijk van de complexiteit en omvang is de gemiddelde doorlooptijd van een website ongeveer drie tot vijf maanden. We praten dan over het ontwerpen én het bouwen. Dit is echter vaak veel langer dan van tevoren wordt ingeschat. De reden hiervoor is vrijwel altijd het vullen en finetunen van de content. Denk hierbij aan het schrijven van nieuwe teksten, het laten maken van portret –of productfoto’s of directieleden die zijn of haar akkoord moet geven op iedere stap in het proces. Lefhebbers streeft er dan ook altijd naar te starten met een overzichtelijke planning. Het in kaart brengen van de projectleden en wat er door wie allemaal gedaan moet worden naast enkel het ontwerp en de bouw. Zo managen wij verwachtingen, nemen en houden leiding tot en soms zelfs na de oplevering. Uiteraard maakt de uitzondering de regel en zal een (ad hoc) campagnesite, tijdelijke pagina of aanvullende pagina mogelijk stukken sneller worden gerealiseerd.
Contact
Mogen wij jullie uitnodigen voor een pitch?
Uitnodigen kan natuurlijk altijd! Echter is Lefhebbers zeer kritisch om aan een pitch mee te doen. Ons creatieve goud is namelijk het concept, de ervaring, het idee, ons gedachtegoed. Nu zal de vragende partij ons op het hart drukken dat het idee – wanneer niet gekozen of gewonnen – niet gebruikt zal worden. Echter blijkt dit in de praktijk stukken lastiger dan het lijkt. Intellectueel eigendom kent veel fijne lijnen. Een combinatie van vrije informatie tot een sterk concept is goed bedacht maar juridisch niet te beschermen. Daartegenover biedt Lefhebbers meer dan eens creatief advies aan charitatieve instellingen, collega ondernemers of klanten die met een creatieve wens aankloppen maar niet in ons creatieve spectrum passen.
Contact
Kunnen jullie ook een aantal ideeën pitchen?
Tijdens een brainstorm sessie of scrum sessie zal Lefhebbers zo veel mogelijk kanten en koersen met de klant onderzoeken. Samen zal worden onderzocht waar het gevoel en de missie van de creatieve uitdaging de meeste raakvlakken heeft. Is het ontwerp proces gestart dan zal Lefhebbers, met een gedegen onderbouwing, ten strijde gaan met welgeteld een en het beste ontwerp. Doordat Lefhebbers veel energie steekt in het vooronderzoek en het uitvragen van de klant valt het gepresenteerde ontwerp vrijwel altijd in de smaak. Met een vooraf besproken aantal revisieronden waarin wordt geschaafd en gekneed komt Lefhebbers samen met de klant tot het uiteindelijke ontwerp welke past bij het verhaal, de klant, de opdracht en de doelgroep.
Contact
Leveren jullie een presentatie template aan in Microsoft Powerpoint of Keynote?
Lefhebbers ontwerp steeds vaker presentatie templates en pitchdecks. De klant heeft vaak de wens de content nog aan te willen passen na verloop van tijd. Wij bieden dan twee opties. Of de klant leert zichzelf Adobe Indesign aan en Lefhebbers kan vrij ontwerpen en converteren naar Indesign. Dat noemen wij de mooie optie. Het alternatief  is dat Lefhebbers het ontwerp naar de restricties van Microsoft Powerpoint of Keynote ontwerp waardoor het design er minder exotisch uitziet. Het document is dan wel te bewerken door de klant met kennis van Powerpoint. Wij leveren dan een zogenaamde template op.
Contact
Kunnen jullie het drukwerk voor ons verzorgen?
In de regel ontzorgt Lefhebbers de opdrachtgever van deze nobele taak. Het bijkomstige voordeel is dat Lefhebbers dan ook kan adviseren in de keuze van het juiste materiaal, druktechniek en meest geschikte drukker. Denk aan prijs, kwaliteit, snelheid van leveren en niveau van service.
Contact
Hoe gaan jullie met vertrouwelijke informatie om?
In het geval de opdrachtgever zelf al werkt met vertrouwelijke informatie of, een concept aan ons voor wilt leggen wat nog niet bekend mag worden, overleggen wij meer dan eens een zogenaamd NDA (Non-disclosure agreement) met elkaar. Het is nooit in Lefhebbers' belang om lichtvoetig om te gaan met het vertrouwen welke klanten in ons hebben.
Contact
Ben ik intellectueel eigenaar van wat jullie voor ons ontwerpen of bouwen?
Ja, op de enige uitzondering dat de opdrachtgever niet (tijdig) betaald voor het geleverde of afgesproken werk.
Contact
Leveren jullie een briefpapier template aan in Microsoft Word?
Dit behoort zeker tot de mogelijkheden. Microsoft Word kent echter wel beperkingen als het aankomt op het grafische niveau. Lefhebbers levert dan een briefpapier template aan met de juiste lettertypen en instellingen. Een Alternatief is om het briefpapier vooraf te laten bedrukken.
Contact
Heeft u een technische inhoudelijke vraag?
Verzorgen jullie ook het domein en de hosting?
Advies met betrekking tot een domeinregistratie en hostingpartij is bijna een standaard procedure geworden. Veel van de klanten die zich afgelopen jaren hebben gemeld hadden vaak geen idee waarvoor ze exact betaalden en of dat afdoende of juist ruimschoots was. Gezien het product van Lefhebbers lang mee moet gaan is het van belang dat de juiste domeinnamen zijn geregistreerd en er afdoende hosting ruimte wordt ingekocht. In de regel adviseren wij Internet service provider (ISP) Yourhosting. Niet omdat wij hier een vergoeding voor krijgen maar simpelweg hebben gemerkt zij dat naar het service niveau scherp geprijsd zijn. Op verzoek registreren wij domeinnamen en richting de hosting in. Na oplevering dragen wij deze onderdelen netjes over aan de klant zodat zij ook hier de eigenaar van worden.
Contact
Bouwen jullie in een beveiligde omgeving en op een eigen server?
Wanneer een webdesign is goedgekeurd richten wij op onze eigen server een zogenaamde staging of test-omgeving in. Deze omgeving is online voor ons en de klant te benaderen en is beveiligd met een wachtwoord. Binnen deze omgeving zal er dan ook worden getest, gevuld en uiteindelijk het akkoord op gegeven. Is de website helemaal akkoord, wordt hij naar de live omgeving verhuisd. Bij oplevering van een website maakt Lefhebbers voor de klant een gebruikersnaam en wachtwoord aan. Het wachtwoord voldoet bij oplevering aan de juiste format zodat het niet geraden kan worden door hackers. Blijkt een klant het wachtwoord zelfstandig gewijzigd te hebben of een eigen gebruikersnaam te hebben toegevoegd waardoor de website wordt gehackt is Lefhebbers hier uiteraard niet verantwoordelijk voor.
Contact
Bouwen jullie websites op basis van een aangekocht Wordpress thema?
Lefhebbers bouwt geen websites op basis van een aangekocht Wordpress thema. Nu niet, nooit niet en ook niet op hoge uitzondering. In de winkel ziet een thema er altijd prachtig uit en ook nog te koop voor prikkie. De realiteit is echter dat na het kopen het thema er wekenlang wordt gestoeid om het naar smaak in te richten en dat het thema vrijwel nooit doet wat het moet doen. Wij omschrijven een Wordpress thema als een kaartenhuis. Prachtig als het staat maar verander er (technisch) iets aan en het kaartenhuis dondert in elkaar. De financiële stap tussen het kopen van een thema tot het bouwen van een custom website is groot, maar als snel wordt duidelijk dat de voordelen op korte en lange termijn toch echt in het voordeel wegen van een custom build.
Contact
Maken jullie ook e-mailadressen voor ons aan?
In het geval Lefhebbers het domein en de hosting heeft geregistreerd bij Yourhosting ondersteunen wij bij het aanmaken van een nieuw e-mailadres. Heeft de klant reeds een eigen hostingprovider kunnen wij op verzoek zo ver onze kennis reikt assisteren.
Contact
Kunnen jullie ook Google Analytics aan onze website koppelen?
Wij zien de afgelopen tijd dat steeds meer nieuwe klanten reeds zijn gekoppeld aan Google Analytics alleen er niks wordt gedaan met de beschikbare data. De gratis informatie die Google Analytics biedt (indien goed ingeregeld) is van zeer hoge waarde om inzicht te krijgen in de online bezoekers. Denk aan demo –en geografie, voorkeur voor product, dienst en duur van bezoek op de website. Bij de oplevering van een nieuwe website stelt Lefhebbers standaard Google Analytics in, om zodoende van de zijlijn mee te kunnen kijken naar de prestaties van de nieuwe website. Zien wij een sterke daling of juist een piek, rapporten wij dit op verzoek. Het is zelf mogelijk om maandelijkse een geautomatiseerde rapportage te ontvangen met alle gewenste data. Ook dit is een gratis dienst.
Contact
Verzorgen jullie ook onze SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising)?
Doordat SEO en SEA afgelopen jaren in populariteit zijn toegenomen (en terecht ook) heeft Lefhebbers zich hier wel in moeten verdiepen. Tot op de hoogte dat de websites die wij opleveren SEO-ready zijn. Dit doen wij door middel van de welbekende Yoast tools. Dat wil zeggen dat wij relevante zoektermen opvoeren, een wervende pagina omschrijving opgeven zodat ook de Google resultaten professioneel overkomen. Wenst de klant een constante optimalisatie van deze woorden en omschrijving, met in het verlengde betaalde zoekresultaten (SEA), dan verwijzen wij door naar een van onze geschikte online marketingpartijen. De SEO en SEA markt ontwikkeld dermate snel dat het naast een full time baan, ook meer een analytisch rol betreft. Lefhebbers is natuurlijk een brand design bureau.
Contact
Hoe verander ik de tekst of paginaomschrijving bij mijn Google resultaten?
De zogenaamde slug en metaomschrijving wordt met de dag belangrijker voor een sterke online reputatie. Potentiële bezoekers Googlen erop los en zien zij een wervende tekst is de kans groter dat er een bezoek wordt gebracht aan uw website. Lefhebbers is geen online marketing bureau maar bezit wel de basis kennis hoe dit voor onze klanten te optimaliseren. Wenst een klant dat dit op een constante basis wordt bijgehouden verwijzen wij graag door een van onze online marketing partners. Dit is naast constructief ook tijd en kosten efficiënt.
Contact
Hoe kom ik bovenaan Google?
De race naar de top heeft ervoor gezorgd dat de online marketing markt is geëxplodeerd. Er wordt rijkelijk betaald om de Google nummer een positie op te eisen. Echter zijn er ook een hele hoop gratis manieren om te stijgen in de zogenaamde Google ranking. Lefhebbers is weliswaar geen online marketing bureau maar heeft over de jaren wel kennis opgedaan met betrekking tot een goede online vindbaarheid. Wenst een opdrachtgever op een maandelijkse basis te werken aan het optimaliseren van de SEO en mogelijk SEA successen, verwijzen wij graag naar een van onze online marketing partners.
Contact
Werkt de website ook goed op mobiel?
Emerce schreef in juli 2016 al de krantenkop ‘eind 2017 worden de meeste aankopen gedaan via mobiel’. Naast dat het aantal online aankopen via de mobiele telefoon aanzienlijk is toegenomen zijn de schermen van mobiele telefoons ook in formaat gegroeid. Het is dan ook geen wonder dat de websites die Lefhebbers technisch oplevert ook op mobiel en tablet goed tot zijn recht komen. Ook in het geval dat Lefhebbers enkel het webdesign voor zijn rekening neemt, wordt er een mobiele versie ontworpen waarin er bijvoorbeeld rekening wordt gehouden met een andere navigatie indeling en efficiënter tonen van tekst en beeld.
Contact
Kunnen jullie voor ons de e-mailhandtekening inrichting in mijn mailprogramma?
Ja en nee. Afgelopen jaren heeft Lefhebbers meermaals zijn vingers gebrand aan het vertalen van een ontworpen e-mailhandtekening tot een HTML e-mailhandtekening. Door de vele e-mailprogramma’s, versies, Operating systems en verschillende devices is het nagenoeg onmogelijk een handtekening te ontwikkelen die het overal goed ‘doet’. We zien dan ook een trend dat e-mailhandtekening steeds eenvoudiger worden. Dat wil zeggen dat de e-mailhandtekening bestaat uit platte tekst met een plaatje. Dus niet meer het gebruik van kolommen, eigen lettertypen en meerdere social media iconen. Liever een handtekening die altijd netjes wordt getoond dan een e-mailhandtekening waarvan het logo in de bijlage belandt en de tekst te groot of the klein wordt weergegeven.
Contact
Kunnen wij de content van de website zelfstandig beheren?
Ja. Lefhebbers heeft de overdracht van kennis en kunde hoog in haar vaandel staan. Wij hebben over de jaren geleerd dat het betrekken van onze klanten bij het creatieve proces meer inzicht in het idee, ontwerp of product oplevert. Dit in tegenstelling tot de zogenaamde tada-supersnel-picobellobv-bureaus en dan de plank mis slaan, eindeloos doormodderen en teleurgesteld afdruipen. Wanneer wij een website opleveren zorgen wij ervoor dat de klant zo goed als zelfstandig de content kan beheren. Afgezien van het uiterlijke ontwerp zijn de teksten, beelden en pagina’s vrijwel altijd te beheren door de klant. Dit voorkomt ook het nodeloos indienen van kleine verzoeken die een klant prima zelf kan uitvoeren.
Contact
Waarom is mijn nieuwe website traag?
Dit kan meerdere oorzaken hebben. De meeste voorkomende reden voor een trage website is dat de website is gevuld met te grote afbeeldingen. Bij ieder bezoek moet de website ‘inladen’ op de verbinding die op dat moment van kracht is. Praten we over een wi-fi verbinding in een gemeenschappelijke ruimte  kan het zelfs zo zijn dat de website zelfs stopt met werken. Wij raden dan ook aan foto’s te plaatsen die maximaal 1 MB (of 1000kb) groot zijn, met een voorkeur tot zo klein mogelijk dat de kwaliteit het toelaat. Een andere reden kan zijn dat er hostingruimte (ruimte op het internet) is ingekocht welke niet voldoet aan de eisen van de website. Neemt bijvoorbeeld de webshop grotere vormen aan met meer producten, kan dit over  het limiet van de ingekochte hostingruimte heen gaan. Het daarom verstandig voor de livegang te bespreken wat er van de hosting gevraagd wordt tijdens lancering maar ook een jaar na dato. Een trage website kan zomaar de reden zijn dat een bezoeker geen contact op neemt of het product uiteindelijk niet koopt.
Contact